5-2-diet-min

Don’t Eat Less, Eat Right !

piramid-makanan-food-pyramid-18-728

SUMBER IMEJ

Kesilapan biasa dalam proses menurunkan berat badan :

1. Tak makan nasik tapi makan roti pagi ptg siang malam. Sehari lebih 10keping, makan plak croissant (450kcal per pc) diet la katakan..makan tu je la..hehe

2. Minum jus buah secara berlebihan. Ganti makan buah kata dia. Ada yg makan kurma je untuk lunch, sebab sunnah. Apa yg mslhnya? Dua² sugar loaded. Boleh makan, tp kena masa yg sesuai, kalau nak duduk je, nak letak mana extra sugar tu?

3. Tak makan nasik, tapi makan mee goreng mamak, bihun goreng singapore, kueytiaw kerang.

TJ

4. Makan ringan² je. Ringan dia tu mcm roti canai (300kcal) + teh tarik (90kcal), atau makan roti ala pizza tu..tp 3 keping. Hehe.

5. Skip makan. Ni plg slalu org buat. Malam je tak makan. Sebab apa? Takut berat naik. Tp kenapa berat x turun ek? Hehe sbb awak skip meal. Badan awak sendiri pun konfius, awak nak apa sbnrnya? Nak bakar kalori ke nak simpan jd lemak je? Kejap makan kejap tak.

6. Minum air masak banyakkk²..sbb nak flush air teh tarik tadi. Hehehe 😂😂😂

Ada tak kena kat batang hidung korang? 😁😁😁

Kalau takde, alhamdulillah. 😚
Kalau ada, hentikanlah. Biarla semua tu jd kenangan. Hehehe

banner malaysiakini

Bila dh jd fren Keknie ni, harapnya dpt sedikit sebanyak info pasal pemakanan seimbang untuk weightloss. Dont eat less, eat right.
Kalau betul makannya, turun la berat nya.
Kalau x turun jugak, kena check balik mana silapnya. Ok? 💪

SUMBER: Facebook Sha Rini

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *